اپوخه (تعلیق) [= epoché] و فروکاست [= reduction]

تعلیق پدیدارشناختی، [ما را] از پذیرش جهان عینی به مثابه موجود، بازمی‌­دارد، و بدین‌سان، این جهان را به طور کامل، از حوزه داوری بازمی‌­دارد.[1]

ادموند هوسرل (1938-59)، ادراک عوام الناس را وضع طبیعی» می‌نامد. این اعتقاد که ذهن در جهان، مثل چیزی در یک ظرف یا مثل چیزی در میان چیزهای دیگر است بدون اینکه خودش نقشی داشته باشد، باوری ناشی از رویکرد طبیعی است؛ خواه دارنده‌ی این اعتقاد، فردی عادی باشد یا دانشمند.[2] رویکرد طبیعی، متضمن تز یا عقیده‌­ای ضمنی است که طبق آن من جهان را آنجا می‌­یابم، و به مثابه موجود می‌پذیرم.[3] از نظر هوسرل، فیلسوف باید این رویکرد را رها کند و به رویکرد فلسفی درآید. در این رویکرد، از هر گونه حکمی راجع به جهان طبیعی خودداری می‌شود و جهان طبیعی به حال تعلیق» درآورده می‌­شود و جهان به من»، فروکاسته» می‌شود، و سرانجام من محض» یا من استعلائی» است که سازنده کل جهان دانسته می­‌شود.

ادامه مطلب

اثبات خدا: چالش کانت یا مغلطه مابعدالطبیعه‌دانان؟

انتشار «فلسفه تحلیلی»

هوسرل: اپوخه و تقلیل یا فروکاستن

جهان ,رویکرد ,طبیعی ,مثابه ,هوسرل ,مثل ,و جهان ,و به ,چیزی در ,مثل چیزی ,جهان طبیعی

مشخصات

تبلیغات

آخرین ارسال ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

فروشگاه زیور آلات سونیا حرف آخر ~هامون~ سرزمین سلامتی دانلود خلاصه درس دانلود خلاصه کتاب طاها ارومیه زندگی زیبا .... زندگی سالم کودک کار daneshmandA